23 stycznia 2022

Konstytucyjna chwila wytchnienia .

 Żeby nie było, że tylko Wikipedii należą się gwiazdki, to sięgnęłam na inną stronę. Tym razem zostałam zmotywowana  dzisiejszym śniadaniem Rymanowskiego. I nie wiem czy się przesłyszałam, czy  nie ( czy to tylko moje pobożne życzenie) ale wydało mi się , iż P. Kukiz próbował wcisnąć do dyskusji skromną myśl o zmianie konstytucji.  W razie co to ja jestem ZA! Mam nawet własną jej wersję.

W celu uproszczenia zagmatwanego ponad miarę prawa, proponuję  istniejący  uproszczony wzorzec dostosować do realiów naszej rzeczywistości. Pozostanie jak zwykle, ogólnie znany  problem,  związany z egzekwowaniem  przestrzegania praw zawartych w Nowym Dokumencie Konstytucyjnym.  Ale wiedziona twórczą weną  zamiast zamartwiać i zniechęcać przeciwnościami ,postanowiłam dokonać ''cudu nad Mleczną" , czyli powielić i przetłumaczyć z obcego na nasze, dobrze znane podwaliny, a nawet kamień węgielny.

Mam jeszcze taki dylemat: jak ewentualnie miałby się nazywać nowy ustrój, który by bazował na Nowym Ładzie? Bo, że z jego przestrzeganiem też byłby problem, to nie wątpię.  Ale za to dokument może być ! Ku pokrzepieniu serc i ...dusz/dup ! 

Oto Nowy Ład: i jego-jej myśl przewodnia: 

            Wzór : Jam jest Pan Bóg twój, którym cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli.*

 Tłumaczenie: Jam jest Konstytucja Twoja, która Cię z manowców na właściwą drogę wprowadzi.

I dalej: 

1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną.

1. Nie będziesz kierować się innymi , obcymi prawami.

2. Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno.

2. Nie będziesz posiłkować się Nowym Ładem w niecnych celach.

3. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.

3. Pamiętaj, aby znaleźć zawsze czas na odpoczynek, niekoniecznie w dni kalendarzowo wolne od pracy.

4. Czcij ojca swego i matkę swoją.

4. Pamiętaj o swoich korzeniach, dopóki nie staniesz się obieżyświatem.

5. Nie zabijaj.

5. Nie zabijaj bez potrzeby i bez przyczyny, a tylko w koniecznej obronie własnej .

6. Nie cudzołóż.

6. Nie wchodź z butami czy innymi przyrządami do nieswojego łóżka bez zaproszenia. 

         7. Nie kradnij. 

7. Nie kradnij, bo przestrzegający Nowego Ładu, chętnie się podzielą tym co im zbywa, znudziło się lub mają zdublowane.

8. Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu.

8. Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu, chyba że uprzedzisz  o swoich uprzedzeniach.

9. Nie pożądaj żony bliźniego swego.

9. Nie daj się wciągnąć w miłosne gierki, które niczemu dobremu nie służą. Gdy służysz dobru-graj do upadłego za żony cudzej  przyzwoleniem!

10. Ani żadnej rzeczy, która jego jest.

10. Rób zakupy za swoje, chcąc zaspokoić niezbędne potrzeby.

*http://tmoch.net/jupgrade/index.php/ulubione-modlitwy/modlitwy-podstawowe-pacierz/1029-dziesiec-przykazan-bozych-dekalog.html

4 komentarze:

  1. Według mnie za mało tu Ładu.
    mnie marzy się Dekaład, a więc:
    1. Nie będziesz miał cudzych Ładów przede mną.
    2. Nie będziesz nazywał Ładem tego co bezŁadne.
    3. Pamiętaj Ład ładnie święcić.
    4. Czcij tych co nam Ład zaŁadowali.
    5. Nie przeŁaduj.
    6. Nie przekŁadaj
    7. Nie zakŁadaj.
    8. Nie mów nieŁadnie.
    9. Nie pożądaj cudzego Ładu.
    10. Ani żadnego skŁadu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha, obezwŁadniłeś mnie zupełnie. I jak tu teraz żyć/pisać panie p-rezydencie?

      Usuń
    2. Ojżesz Ty, ojżesz...
      Poczułem się przez chwilę jak Mojżesz.
      Lecz rozwiązanie masz na końcu widelca -
      zamiast Ład zacznij wielbić złotego cielca.
      Tablice z DekaŁadem zostaną rozbite
      i od nowa wchodzimy na orbitę.

      Usuń
    3. Ojżesz Ty, ojżesz...
      Cielca złotego spróbowałam,
      (bo ze mnie żaden Mojżesz).
      Tak mi się kiedyś zdawało
      ( z tym cielcem)
      bo kawałeczek był skromny -
      nie dużo i nie za mało.
      Na złocie -niejeden ząb stracił.
      Na ładzie (nie)wielu się wzbogaci...
      Co wybrać.. niech każdy sam sobie odpowie.
      Wszak to na miarę Hamleta dylemat:
      być albo nie być? żyć czy nie żyć?
      i kogo czcić - to do rozważań własnych temat...

      Usuń