06 stycznia 2025

(Nie)boska twórczość i finansowe dylematy ministra.

  I chociaż tematy do poruszenia na blogu sie nawarstwiają  ,to postanowiłam że tym razem wejdę na politykę....Warto brać poprawkę na to co sie widzi/słyszy w medialnych relacjach czy wywiadach/ rozmowach/ dyskusjach, z tego względu, że to...polityka. Wyłuskanie faktów -cukierka z papierka( otoczki) to jedno, a dyskusja nad papierkiem biało-czarnym lub kolorowo-tęczowym- to drugie.

Co przykuło tym razem moją uwagę? Ano wałkowany od jakiegoś czasu problem wypłaty środków przez ministra finansów p. A. Domańskiego i decyzja PKW(Państwowej Komisji Wyborczej) która niczego nie rozstrzygnęła, a przerzuciła ciężar odpowiedzialności/ nieodpowiedzialności na inne barki. Cytuję za ( https://www.bankier.pl/wiadomosc/PiS-nie-otrzyma-subwencji-Czarnek-Pozwanie-ministra-finansow-moze-byc-koniecznoscia-8869177.html)

,,W przypadku braku wypłaty subwencji dla PiS koniecznością będzie zawiadomienie do prokuratury i pozwanie w trybie cywilno-prawnym ministra finansów Andrzeja Domańskiego - powiedział w Studiu PAP poseł PiS Przemysław Czarnek.,,

W jaki sposób można wyłgać się od konkretnej  odpowiedzi, na przykładzie PKW:

,,Państwowa Komisja Wyborcza, wykonując postanowienie Sądu Najwyższego z 11 grudnia, przyjęła w poniedziałek sprawozdanie finansowe komitetu PiS z wyborów parlamentarnych 2023 r. PKW podkreśliła, że nie przesądza, czy Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN - która wydała to orzeczenie - jest sądem i nie przesądza o jego skuteczności. ,, 

Wniosek nasunął mi się taki: 

1.orzeczenie PKW dotyczy tylko stwierdzenia, że Izba Kontroli N. i SP SN nie jest sądem, a w związku z tym skuteczność jej orzeczeń jest taka sama jak szczekanie psa na łańcuchu, zza ogrodzenia na złodzieja włamującego się do samochodu stojącego poza posesją.

2.skoro PKW- wykonując postanowienie Sądu Najwyższego -przyjęła sprawozdanie finansowe PIS, to oznacza, że dla PKW  decyzje owego SN mają moc sprawczą.....

Zatem problemem zdaje sie być Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN( sądu nawyższego), o której rozwiązanie zabiega obecna władza, bowiem jest ona ,,dzieckiem,, poprzedniej władzy. Jak wypowiada się o niej sędzia Izby Karnej J. Matras:

,,Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN jest podmiotem szczególnym, bo rozpoznaje sprawy ważne dla władzy. I to widać teraz, jak rozpoznaje – bez akt, szybko, aby zdążyć przed legalnym sądem. Trzeba próbować zmian legislacyjnych, bo Izba Kontroli nie powinna istnieć po orzeczeniach TSUE i....

(Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/izba-kontroli-nie-jest-legalnym-sadem,524783.html)

Tutaj bym wyszczególniła fragment: ,,jest podmiotem szczególnym, bo rozpoznaje sprawy ważne dla władzy,,. 
Chcąc więc skorzystać z jej uprzywilejowanej pozycji, pozostaje obecnej władzy uczynić ową Izbę posłuszną sobie lub ją zlikwidować, ale czy to rozwiąże problem subwencji?

Ostatecznie, ponieważ Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych rozpatruje skargi nadzwyczajne, to minister finansów A. Domański idac tym tropem, powinien poskarzyć się do powyższej Izby na PKW lub wnieść skargę na ową Izbę, do owej Izby, że jest organem nieprawomocnym i poczekać na jej decyzję o...... samorozwiązaniu.

A teraz zerknijmy co tam się wyrabia na górze.W organach władzy sądowniczej oraz kontroli i ochrony prawnej mamy:
- sąd najwyższy
-trybunał konstytucyjny, trybunał stanu
-prokuratura
-rzecznik praw obywatelskich
-krajowa rada radiofonii i telewizji
-najwyższa izba kontroli
I tak patrzę na te różne schematy władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej w RP, dla maturzystów i innych kursantów i ciągle nie mogę się nadziwić, że to wszystko to sami sobie wybraliśmy i stworzyliśmy.......

.Na własne podobieństwo.

Ps. Dla zainteresowanych-kilka paragrafów  o zadaniach Izby Kontroli Nadzwyczajnej...Niestety końcowych ramek nie udało mi sie usunąć...

Kluczowym słowem zdaje sie być ,,rozpoznawanie,,, . Czy jest to jednoznaczne z wyrokowaniem/orzekaniem? Hmm.......
Paragraf 6 na samym końcu  pozostawia wiele do życzenia:,, o stwierdzenie niezgodności z prawem- prawomocnego orzeczenia,,...Brzmi jak zaprzeczanie samemu sobie.

 https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/sad-najwyzszy-18669964/art-26#content

  [Właściwość Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych]
§  1. 
 Do właściwości Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych należy rozpoznawanie:
1) 
skarg nadzwyczajnych;
2) 
protestów wyborczych i protestów przeciwko ważności referendum ogólnokrajowego i referendum konstytucyjnego oraz stwierdzanie ważności wyborów i referendum, a także spraw, w których złożono środki odwoławcze od uchwał Państwowej Komisji Wyborczej;
3) 
odwołań od uchwał Krajowej Rady Sądownictwa w przypadkach przewidzianych w przepisach szczególnych;
4) 
spraw z zakresu zamówień publicznych;
5) 
spraw rejestrowych, z wyłączeniem spraw dotyczących rejestracji przedsiębiorców i rejestracji zastawów;
6) 
spraw z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów oraz z zakresu praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową;
7) 
spraw z zakresu regulacji energetyki, telekomunikacji i poczty, transportu kolejowego oraz z zakresu regulacji rynku wodno-kanalizacyjnego;
8) 
spraw, w których złożono odwołanie od decyzji Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji;
8a) 
spraw, w których złożono odwołanie od postanowienia Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15;
8b) 
spraw, w których wniesiono apelację od decyzji administracyjnej Państwowej Komisji do spraw badania wpływów rosyjskich na bezpieczeństwo wewnętrzne Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2007-2022, o której mowa w art. 36 pkt 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o Państwowej Komisji do spraw badania wpływów rosyjskich na bezpieczeństwo wewnętrzne Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2007-2022 (Dz. U. poz. 1030 i 1532);
9) 
spraw z zakresu przeniesienia sędziego Sądu Najwyższego w stan spoczynku;
10) 
skarg dotyczących przewlekłości postępowania przed sądami powszechnymi i wojskowymi oraz Sądem Najwyższym;
11) 
innych spraw z zakresu prawa publicznego niezastrzeżonych do właściwości innych izb Sądu Najwyższego.
§  2. 
 Do właściwości Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych należy rozpoznawanie wniosków lub oświadczeń dotyczących wyłączenia sędziego albo o oznaczenie sądu, przed którym ma się toczyć postępowanie, obejmujących zarzut braku niezależności sądu lub braku niezawisłości sędziego. Sąd rozpoznający sprawę przekazuje niezwłocznie wniosek Prezesowi Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych celem nadania mu dalszego biegu na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Przekazanie wniosku Prezesowi Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych nie wstrzymuje biegu toczącego się postępowania.
§  3. 
 Wniosek, o którym mowa w § 2, pozostawia się bez rozpoznania, jeżeli obejmuje ustalenie oraz ocenę zgodności z prawem powołania sędziego lub jego umocowania do wykonywania zadań z zakresu wymiaru sprawiedliwości.
§  4. 
 Do właściwości Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych należy rozpoznawanie skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów wojskowych oraz sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, jeżeli niezgodność z prawem polega na podważeniu statusu osoby powołanej do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego, która wydała orzeczenie w sprawie.
§  5. 
 Do postępowania w sprawach, o których mowa w § 4, stosuje się odpowiednie przepisy o stwierdzeniu niezgodności z prawem prawomocnych orzeczeń, a w sprawach karnych przepisy o wznowieniu postępowania sądowego zakończonego prawomocnym orzeczeniem. Nie jest konieczne uprawdopodobnienie ani wyrządzenie szkody, spowodowanej przez wydanie orzeczenia, którego skarga dotyczy.
§  6. 
 Skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia, o którym mowa w § 4, można wnieść do Sądu Najwyższego - Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych, z pominięciem sądu, który wydał zaskarżone orzeczenie, a także w razie nieskorzystania przez stronę z przysługujących jej środków prawnych, w tym skargi nadzwyczajnej do Sądu Najwyższego.,,

8 komentarzy:

  1. Ojojojoj... Jeżeli chodzi o politykę, to jestem kompletny neptek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi, hi tak samo mówię o sobie :-), ale że czasem zdarza mi sie zahaczyć o psychoanalizę... prawa, to sie skusiłam. Niestety rozwiązania powyższego problemu podać na tacy nie mogę, bo ,,nie moja w tym głowa,,.

      Usuń
  2. Wczoraj wysłuchałam rozmowy z prof. Łętowską, która bardzo cenię .
    Wynika z obecnej sytuacji, że minister ma 3 wyjścia , każde obwarowane przepisami i jednocześnie każde zaskarżalne.
    Narobiono takiego bałaganu prawnego, że diabeł tego nie rozwikła!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Węzeł gordyjski ...
      Że też dałam się tak podejść ...polityce. A fuj!

      Usuń
  3. a wiesz że jestem tak obojętna aktualnie na to wszystko, że aż strach.
    i co gorsza mam to w pompie :-))
    pozdro

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wena mnie poniosła na manowce zawiłości prawnych, to skorzystałam z okazji, żeby trochę pownioskować jak na neptka przystało :-) pozdrawiam

      Usuń